Motor- sleepboot Triton 1925

Gegevens
Nieuws
Geschiedenis
Gastenboek
Links
Overzicht
Zoeken
E-mail
Model
Informatie Restauratie Vooronder Stuurhut Middenonder Machinekamer Buiten Evenementen Schroef
Blauwdrukgegevens uit 1925
Gebouwd en opgeleverd in 1925 onder
Machinefabriek "Holland" te Hardinxveld
Naam van het schip
KALIWAAL IV
Opdrachtgever
A. de Groot Cz. Aannemings- & Zandleveringsmij.
N.V. te Bloemendaal
Soort van schip
Motorsleepboot / Zandzuiger
Afmetingen (L x Br x dpg.)
17,00 x 4,40 x 2,15 Mtr.
Fabrikaat motor
Momaram

Geschiedenis
Tot 1986 is de naam Kaliwaal IV gebleven - daarna TRITON. Eigenaar was toen: N.V. A. de Groot & Zn, aanneming + zandlevering mij. te Bloemendaal. Latere firmanaam Kaliwaal - Bijland b.v. te Velp.

In december 1986 hebben wij de sleepboot gekocht van Kaliwaal - Bijland b.v. te Velp . Wij zijn dus de tweede eigenaar. Het was een brok schroot, rijp voor een enorme opknapbeurt. Alleen de Industriemotor was in een redelijke staat.

De naam TRITON is ontstaan doordat we 'n aantal massief koperen letters hadden waarvan we TRITON konden maken. TRITON is een Griekse zeegod, zoon van Poseidon en Amphritrite. Hij had een vissestaart en de voorbenen van een paard. Hij blies op een grote gedraaide schelp, de Tritonshoorn, waarmee hij de golven beheerste.

Van 1925 tot 1941 gebruikt als sleepboot/zandzuiger met een R.O.diesel 70 APK. Van 1941 tot 1986 is de sleepboot gebruikt als zandzuiger/sleepboot met een zandpomp. Deze zandpomp 300 m/m is ingebouwd door Daan Hofman op 28 febr. 1941. In december 1986 is deze pomp er door ons uitgehaald. Op de plek van de pomp is woonruimte gemaakt. Hoewel het casco op een stoomsleepboot lijkt heeft er nooit een stoommachine in gestaan maar werd er direct een dieselmotor ingebouwd. De motor werd ver achterin de machinekamer geplaatst en zo kwam er vòòr de motor ruimte voor een grote zandpomp. De laatste werkzaamheden van de Kaliwaal IV was als pompboot om rivierwater naar een hogergelegen plas te pompen in het Limburgse zandwingebied het Leukermeer. De motor werd smorgens om 8.00 uur gestart, automatisch gesmeerd om de hele dag te pompen en om 17.00 uur werd hij weer stilgezet.

De 2 cilinder Industriemotor 2VD6A 100 E.P.K. is van 1939 en waarschijnlijk ingebouwd in 1941 samen met de nieuwe zandzuigpomp. In 1983 was de Industrie nog gereviseerd zodat deze in redelijke staat was toen we boot kochten. In 1995, na Sail AMSTERDAM lag er barbit onder in de motor. Rein heeft toen samen met Wiel v. Soest uit Well het draaiend gedeelte van de motor gereviseerd. De Industrie is toen ook meteen helemaal opgeschilderd.

In 1989 is Rein begonnen met de restauratie in de oude werf van scheepswerf Eltink aan het kanaal in Mook. Behalve een stuurhuis en een machinekamerkap waren er geen opbouwen op de boot. Rein heeft de oorspronkelijke bouwtekening van de eerste eigenaar gekregen en is volgens deze tekening te werk gegaan. De hele huid is kaal gehaald en waar nodig zijn "putten" opgelast. Om alle teer van het casco te krijgen gebruikte Rein een zelfgemaakt hulpmiddel dat bestond uit een stukje ketting dat op een boutje gelast in zijn boormachine paste. Het resultaat lijkt op straalwerk, wel gevaarlijk want tijdens het werk vlogen de schakels in het rond en sneuvelden er wat ramen. Het casco is nergens verdubbeld. Het roer werd van nieuw lagerwerk voorzien, de schroefas verbust en een nieuwe schroef aangehangen. De ruitjesplaat van de dekken werd met een naaldenhamer schoongemaakt. Aan een kant zijn de ruitjes afgesleten door generaties klompen van zuigerbazen en schippersknechten.

De schoorsteen is helemaal nieuw gemaakt en strijkbaar, evenals de mast, zodat de zonnetent het hoogste punt blijft: 4 meter.

Alle verbindingen die in het zicht zitten heeft Rein niet gelast maar nog echt ouderwets geklonken, o.a. de machinekamer-ingang en het potdeksel.

Het schuifluik en de lichtkap van het vooronder komen van sleepboot ALBATROS bj. 1898, die gemoderniseerd werd. Ze zijn meer dan 100 jaar oud. Alles is gedemonteerd, opgeknapt en opnieuw in elkaar gezet. Het schuifluik is uitgevoerd met koperen platen. Het oude stalen schuifluik is gebruikt voor de WC op het achterdek. Deze WC is een bezienswaardigheid.

11 juli 1992 ging de Triton te water. Dit was een heel feestelijk gebeuren. Het was de laatste boot die bij scheepswerf Eltink in Mook te water ging. De werf is, na 33 jaar in Mook, verhuisd naar Katwijk aan de Maas. De Triton was op dat moment van buiten helemaal klaar maar nog niet ingetimmerd en de motor liep nog niet. De Triton staat dan wel goed in de verf, er zit een prachtige zonnetent op (gemaakt door John Eltink) en het koper is allemaal gepoetst.

Na de tewaterlating is Rein begonnen aan de koelleidingen van de Industrie.