Propel

Omdat de sleepboot veel last had van het wieleffekt van de schroef met aanmeren en vooral met achter uit varen heeft Rein in 1998 zijn schroef veranderd. Hij heeft hiervoor de Propel bedacht.

Het kenmerk van de Propel is een pijp die om een conventionele schroef zit vastgelast aan de vier uiteinden van de bladen van de schroef.

Het idee om een conventionele scheepsschroef te modificeren ontstond om de hoge kosten van een straalbuis te omzeilen. De propel dient gezien te worden als een vinding, die de eigenschappen van een straalbuis in zich heeft, met het grote verschil dat hier geen straalbuis is toegepast. Het aanbrengen van een straalbuis onder een vaartuig is een kostbare zaak, dit komt te vervallen. De conventionele schroef aanpassen daarentegen kan met veel minder kosten gebeuren. Ook bestaat de mogelijkheid om de schroef nieuw te gieten met de modificatie. Denk hierbij aan sportboten met aluminium schroeven. In dit geval zal de veiligheid ook toenemen bij "man over boord".

Verder heeft de schroef een grotere stuwkracht, waardoor het toerental van de motor lager kan worden bij dezelfde snelheid, dus energie besparend.

Conclusie: De Propel zorgt voor een betere voortstuwing (10% rendement) - koersvaster - beter bestuurbaar - minder wieleffect - grotere veiligheid op kleinere sportboten.

Rein heeft deze uitvinding voorgelegd aan het Innovatie Centrum ID-NL groep te Rotterdam. Volgens hun is de oplossing niet nieuw. Er zijn al veel octrooipublicaties op dit gebied verschenen. De oplossingen zijn wel allemaal weer net anders. Het idee is wel geregistreerd onder dossiernummer 17156 Propel ingediend door R.Eltink op 15 oktober 1998.

De Triton heeft veel vaarvoordeel met de Propel.

Wanneer echter de hoofdmotor (Industrie 2 cilinder) in 2005 wordt gereviseerd blijkt dat de schroef te zwaar is voor de motor. Daarom wordt deze vervangen door een bronzen schroef met een diameter van 1,50 meter maar met minder spoed. Hierdoor komt de uitlaattemperatuur op 280 °C te liggen. Met de oude gietijzeren schroef (propel) was dit +/- 400 °C bij 300 toeren. Hieruit blijkt dat spoed, massa en model van de schroef een grote rol spelen.

© 2019 R.Th. Eltink - based on a design by webdesign-grafik.at, vienna